BIULETYN
INFORMACJI PUBLICZNEJ
DEKLARACJA
DOSTĘPNOŚCI
elektroniczna skrzynka podawcza
/MOPSRSL/skrytka
Poznaj nas
na FACEBOOK-u
W Rudzie Śląskiej działa Gminny Punkt konsultacyjno-informacyjny mieszczący się w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, który ma na celu:
• zapewnienie mieszkańcom wsparcia przy ubieganiu się o dofinansowanie w ramach Programu „Czyste Powietrze”,
• udzielenie pomocy przy rozliczeniu zakończonej inwestycji poprzez pomoc przy wypełnieniu wniosku o płatność.
Dane o wdrażaniu Programu Priorytetowego Czyste Powietrze na terenie Rudy Śląskiej wg stanu na dzień 30.06.2023 roku:
• liczba złożonych wniosków o dofinansowanie – 1 219
• liczba zawartych umów o dofinansowanie – 1 108
• liczba zrealizowanych przedsięwzięć – 725
• kwota wypłaconych dotacji – 8 467 570,82 zł
Jaki jest cel Programu:
„Czyste powietrze” to kompleksowy program, którego celem jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła
i poprawę efektywności energetycznej jednorodzinnych budynków mieszkalnych.
Do kogo jest skierowany:
Program skierowany jest do osób fizycznych, które są właścicielami/współwłaścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w takim budynku lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą (maksymalnie wyodrębnione mogą być 2 lokale mieszkalne w budynku).
Zakres wspieranych przedsięwzięć:
Warunki otrzymania dofinansowania i jego maksymalna wysokość:
W ramach programu wyróżniamy 3 poziomy dofinansowania:
W celu ubiegania się o podwyższony i najwyższy poziom dofinansowania należy wystąpić do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania beneficjenta o wydanie stosownego zaświadczenia.
Program Czyste Powietrze wprowadził również dodatkowe środki w przypadku przeprowadzenia kompleksowej termomodernizacji. Aby otrzymać taką dopłatę należy wykonać audyt energetyczny, a następnie spełnić wszystkie wymagania przygotowane w jednym z wariantów w audycie. Taka termomodernizacja ma za zadanie zagwarantować zmniejszenie zużycia energii użytkowej (EU) na cele ogrzewania budynku:
• do wartości nie większej niż 80 kWh/(m2·rok), lub
• o minimum 40%.
To jednak nie wszystko - program Czyste Powietrze będzie pokrywał 100% kosztów audytu energetycznego. Dopłata nie będzie wliczana do limitu maksymalnej wartości dofinansowania określonej dla poszczególnych rodzajów przedsięwzięć w ramach każdej części programu Czyste Powietrze. Na wykonanie audytu będziemy mogli wnioskować o maksymalnie 1 200 zł.
Możliwość prefinansowania dla beneficjentów uprawnionych do podwyższonego i najwyższego poziomu dofinansowania
Prefinansowanie umożliwia Beneficjentom uprawnionym do podwyższonego lub najwyższego poziomu dofinansowania otrzymanie części kwoty dotacji w formie zaliczki.
Wymagane jest załączenie do wniosku o dofinansowanie podpisanej umowy z wykonawcą na realizację określonego zakresu przedsięwzięcia z opcją prefinansowania. Możliwe jest zawarcie nie więcej niż 3 umów.
Środki prefinansowania zostaną wypłacone na rzecz Beneficjenta na rachunek wykonawcy w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy o dofinansowanie z Beneficjentem lecz nie wcześniej niż 14 dni przed datą rozpoczęcia realizacji przedmiotu umowy Beneficjenta z wykonawcą. Pozostałe środki należnej dotacji będą wypłacane na podstawie przedstawionych dokumentów rozliczeniowych załączonych do wniosku o płatność w maksymalnie 3 częściach.
Gdzie złożyć wniosek o dofinansowanie:
Szczegółowe informacje o składaniu i rozpatrywaniu wniosków o dofinansowanie zawarte są w Regulaminie naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w formie dotacji w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”. Informacje na temat Programu można uzyskać na poniższych stronach internetowych programu "Czyste powietrze" oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Dokumentacja programowa
Program Czyste Powietrze - plik PDF, rozmiar 1.1 MBRegulamin naboru wniosków PPCP - plik PDF, rozmiar 0.35 MB
Załącznik nr 2 do programu - koszty kwalifikowane na podstawowy poziom dofinansowania - plik PDF, rozmiar 0.58 MBZałącznik nr 2a do programu - koszty kwalifikowane na podwyższony poziom dofinansowania - plik PDF, rozmiar 0.58 MBZałącznik nr 2b do programu - koszty kwalifikowane na najwyższy poziom dofinansowania - plik PDF, rozmiar 0.58 MB
Wzory dokumentów do pobrania
Oświadczenie Wnioskodawcy o wyrażeniu zgody na doręczenie elektroniczne - plik PDF, rozmiar 0.45 MB
Oświadczenie współwłaściciela, współmałżonka - plik PDF, rozmiar 0.46 MBPełnomocnictwo do PPCP - plik PDF, rozmiar 0.46 MBWzór umowy z wykonawcą o Prefinansowanie - plik PDF, rozmiar 0.28 MB
Dokument podsumowujący audyt energetyczny - plik PDF, rozmiar 0.08 MB
Zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego osoby fizycznej
na potrzeby Programu „Czyste Powietrze”
ZASADY WYDAWANIA ZAŚWIADCZEŃ:
Kto może złożyć żądanie o wydanie zaświadczenia o dochodach:
Osoba fizyczna, która zamierza złożyć wniosek o przyznanie dofinansowania do Narodowego lub Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, do którego wymagane jest zaświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego osoby fizycznej.
Jak obliczany jest dochód:
1. Dochodem jest dochód w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych.
2. Gospodarstwo domowe tworzą:
• osoba fizyczna samotnie zamieszkująca i gospodarująca (gospodarstwo domowe jednoosobowe), albo
• osoba fizyczna samotnie zamieszkująca i gospodarująca (gospodarstwo domowe jednoosobowe), albo osoba fizyczna oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).
3. Wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu ustalana jest na podstawie dochodów osiągniętych w:
• przedostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono żądanie wydania zaświadczenia – w przypadku żądania złożonego w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 lipca danego roku;
• ostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono żądanie wydania zaświadczenia – w przypadku żądania złożonego w okresie od dnia 1 sierpnia do dnia 31 grudnia danego roku.
W związku w powyższym, w przypadku żądania wydania zaświadczenia złożonego od 1 sierpnia 2022 r. do dnia 31 lipca 2023 r., wysokość dochodu ustalana jest na podstawie dochodów osiągniętych w 2021 r.
4. W zaświadczeniu podaje się wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego osoby fizycznej oraz wskazuje się, czy dochód ten dotyczy członka gospodarstwa domowego jednoosobowego czy gospodarstwa domowego wieloosobowego.
5. Wymagane dokumenty:
• prawidłowo i kompletnie wypełnione żądanie wydania zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego;
• inne dokumenty, w tym oświadczenia, które mogą być niezbędne do ustalenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu.
Jak wnioskować:
Złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia
Wniosek o wydanie zaświadczenia - plik PDF, rozmiar 0.68 MB
PODSTAWA PRAWNA: