BIULETYN
INFORMACJI PUBLICZNEJ
DEKLARACJA
DOSTĘPNOŚCI
elektroniczna skrzynka podawcza
/MOPSRSL/skrytka
Poznaj nas
na FACEBOOK-u
Uchwałą nr 149 Rady Ministrów z dnia 23 sierpnia 2023 r. został ustanowiony wieloletni rządowy program „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2024-2028 (M.P. z 2023 r., poz. 881). Program „Posiłek w szkole i w domu” zapewnia pomoc zarówno dzieciom, które wychowują się w rodzinach znajdujących się w trudnej sytuacji, jak i osobom starszym,niepełnosprawnym, o niskich dochodach. Program przewiduje wsparcie finansowe gmin w udzieleniu pomocy w formie posiłku, świadczenia pieniężnego w postaci zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych.
Praca socjalna świadczona jest na rzecz poprawy funkcjonowania osób i rodzin w ich środowisku społecznym. Praca socjalna prowadzona jest:
Praca socjalna może być prowadzona w oparciu o kontrakt socjalny, projekt socjalny, kartę pracy. W pracy socjalnej wykorzystuje się właściwe metody i techniki, które stosowane są z poszanowaniem godności osoby i jej prawa do samostanowienia. Praca socjalna świadczona jest osobom i rodzinom bez względu na posiadany dochód. W ramach pracy socjalnej Ośrodek realizuje m.in. następujące działania:
Asystent rodziny
Asystent rodziny prowadzi pracę z rodziną w miejscu jej zamieszkania, za jej zgodą i z jej aktywnym udziałem, nawet w przypadku czasowego umieszczenia dziecka poza rodziną. Narzędziem pracy asystenta z rodziną jest plan pracy. Asystent udziela wskazówek rodzinie jak prawidłowo prowadzić gospodarstwo domowe w zakresie żywienia, higieny i budżetu, podpowiada jak rozwiązywać bieżące problemy, motywuje do podjęcia leczenia czy zatrudnienia. Asystent przede wszystkim wspiera i aktywizuje rodzinę poprzez zwiększenie jej wpływu na własne życie. Asystent pomaga również przezwyciężyć trudności związane z opieką i wychowaniem małoletnich dzieci. Praca asystenta ma doprowadzić do tego, aby rodzina odzyskała podmiotowość i wiarę we własne możliwości. Do zadań asystenta nie należy przyznawanie świadczeń finansowych.
Od stycznia 2017r. tut. Ośrodek realizuje także zadania ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”. Asystent rodziny koordynuje poradnictwo wsparcia na wniosek osób/rodziny złożony do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy kierownika ośrodka pomocy społecznej. Koordynacja polega na: opracowywaniu wspólnie z rodziną katalogu możliwego do uzyskania wsparcia, występowaniu przez asystenta rodziny w imieniu osób/rodziny na ich żądanie do różnych podmiotów w celu umożliwienia im skorzystania ze wsparcia, na podstawie pisemnego upoważnienia.
Interwencja kryzysowa
Indywidualny Program Wychodzenia z Bezdomności:
Program ten jest instrumentem wspierającym i regulującym podejmowane działania na rzecz wychodzenia z bezdomności, ukierunkowane przede wszystkim na zmotywowaniu osób bezdomnych do aktywnej postawy i współpracy z pracownikami służb pomocy społecznej i służb zatrudnienia.
Program jest opracowywany wspólnie przez bezdomnego i pracownika socjalnego oraz zatwierdzany przez Dyrektora Ośrodka.
Program zawiera szczegółową diagnozę sytuacji osoby nim objętej.
Realizacja programu wymaga aktywnego współdziałania ze strony bezdomnego w rozwiązywaniu własnych problemów życiowych.
Osoba bezdomna objęta programem wychodzenia z bezdomności może zostać także objęta ubezpieczeniem zdrowotnym.
Realizacja programu wychodzenia z bezdomności może być przerwana, jeśli zostanie stwierdzone uporczywe naruszanie przez osobę bezdomną postanowień programu, uniemożliwiające jego dalszą realizację lub, gdy opuści ona miejsce, w którym program jest realizowany, bez zgłoszenia tego faktu pracownikowi socjalnemu.
O opłacenie składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe może ubiegać się osoba, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem jeżeli dochód na osobę w rodzinie osoby ubiegającej się nie przekracza 150% kwoty kryterium dochodowego na osobę w rodzinie i osoba opiekująca się nie podlega obowiązkowo ubezpieczeniom z innych tytułów lub nie otrzymuje emerytury i renty.
Składkę opłaca się od kwoty kryterium dochodowego na osobę w rodzinie.
Poradnictwo specjalistyczne, o którym mowa w art. 46 ustawy, w szczególności prawne, psychologiczne i rodzinne, świadczone osobom i rodzinom, które mają trudności lub wykazują potrzebę wsparcia w rozwiązywaniu swoich problemów życiowych. Realizowane jest bez względu na posiadany dochód.
Uzyskanie poradnictwa psychologicznego jest możliwa w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej jak i w środowisku domowym. Zasady przyjęć:
Osobom zmarłym zamieszkałym lub przebywającym na terenie Miasta nie posiadającym osób bliskich oraz krewnych, względnie gdy osoby te nie mają możliwości ich pochowania, przysługuje pogrzeb sprawiony przez miasto Ruda Śląska, będący świadczeniem z pomocy społecznej. Pogrzeb sporządza się zgodnie z wyznaniem zmarłego, na najbliżej położnym cmentarzu tego wyznania lub na cmentarzu komunalnym. Usługi pogrzebowe obejmują: przygotowanie zwłok do pochówku (umycie i ubranie zwłok), dostarczenie trumny, przechowywanie zwłok w domu pogrzebowym lub w chłodni, zapewnienie przewozu zwłok karawanem, obsługę żałobników, wykopanie, zakopanie, uformowanie, oznaczenie grobu tabliczką, ustawienie obudowy drewnianej chyba, że przepisy odrębne stanowią inaczej. Obejmują również uiszczenie opłaty za grób na 20 lat.
W przypadku kremacji zwłok usługi pogrzebowe obejmują: przygotowanie zwłok do pochówku (umycie i ubranie zwłok), dostarczenie trumny, przechowywanie zwłok w domu pogrzebowym lub w chłodni, zapewnienie przewozu zwłok karawanem, obsługę żałobników, kremację zwłok, urnę i jej pochowanie, oznaczenie grobu tabliczką, ustawienie obudowy drewnianej oraz uiszczenie opłaty za grób lub miejsce złożenia urny na 20 lat.
Pozostałe świadczenia niepieniężne zgodnie z art. 36 pkt 2 ustawy o pomocy społecznej.